بررسی و نقد پوچ گرایی از منظر علامه طباطبایی و شهید مطهری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
- نویسنده گیسیا محمدی
- استاد راهنما اقدس یزدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
پوچ گرایی تفکری است که بر زندگی بشر امروزی سایه انداخته، همه ی ارزش ها را بی ارزش کرده و منجر به بحران عمیق معنوی در زندگی بشر شده است. پوچ گرایی مبتنی بر اصولی است که از نظر فلسفی و دینی قابل بحث و ابطال اند. در این رساله ما در پی ابطال مبانی پوچ گرایی در حوزه ی اندیشه ی مرحوم علامه طباطبایی(ره) و استاد شهید مطهری هستیم. مهم ترین مبانی پوچ گرایی که منجر به بی هدفی و بی معنایی زندگی می شوند عبارت اند از: بی خدایی، مسئله ی مرگ، مسئله ی خلقت، جبر و عدم اختیار، مسئله شر، درد و رنج، ازخود بیگانگی و... براساس تفکر مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری که برگرفته از تعالیم وحی است، خلقت انسان هدفمند است، با اثبات وجود خدا از طرق فلسفی و شهودی، اعلا هدف آفرینش انسان نیل به مقام عبودیت در سایه ی معرفت است. انسان در دار طبیعت تنها رها نشده، بلکه لطف و عنایت الهی همواره با اوست و او با یاد خدا بودن و ذکر خدا گفتن مانع از خودبیگانگی و خودباختن می شود. با نظر به صفت حکمتی که برای خدای متعال قائلیم، شکست ها، ناکامی ها و مصائب را با دیده ی مثبت، براساس مصلحت و مشیت الهی نگریسته و آن ها را برای رسیدن انسان به خیرهای برتر و اعلی می دانیم. از این جاست که انسان الهی شری نمی بیند و همه چیز را چون تحت تدبیر و اراده ی الهی است، زیبا می بیند و درد و رنج را برای انسان مومن مایه ی آگاهی، بیداری، تهذیب نفس و تصفیه ی اخلاق می داند و مرگ را نقطه ی عطفی در مسیر حرکت اشتدادی وجود انسان و دروازه ای به دنیایی بزرگ تر دانسته است. با مختار آفریدن انسان او را در انتخاب راه زندگیش آزاد گذاشته، چون در صورت جبری بودن انسان تکلیف در دنیا و جزا در آخرت به کلی باطل می شود. روش تحقیق در این رساله به صورت کتابخانه ای است.
منابع مشابه
نقد و بررسی نسبی گرایی اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
علامه طباطبایی در المیزان، روایتی از نسبی گرایی اخلاقی را مطرح کرده، به نقد و بررسی آن می پردازد؛ نسبی نگری ای که به هیچ اصل اخلاقی جهان شمولی باور ندارد و اخلاق را تابع اهداف و شرایط متغیر اجتماعی و فرهنگی می داند. پرسش پایه این جستار این است: علامه طباطبایی چگونه و بر پایه چه پایگاه فکری ای نسبی نگری اخلاقی را نقد می کند؟ دستاورد پژوهش حاضر این است که علامه سه نوع مغالطه را در ادعای نسبی گرا...
متن کاملعدالت جنسیتی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
«عدالت» از حیث مفهوم شناختی، به معانی: تعادل و توازن، تساوی در شرائط مساوی، تفاوت در شرائط متفاوت، دادن حق هر صاحب حقی و قرار گرفتن هر چیزی در جای خود می باشد. در این نوشتار مفاهیم و مبانی «عدالت » و «جنسیت » و ترکیب «عدالت جنسیتی » از منظر علامه طباطبایی و شهید مطهری مورد بررسی قرار گرفته و معلوم می شود، یگانه مرجع حقوقی نظام آفرینش، غایتمندی فعل الهی، رابطه وثیق حق و تکلف، حق و عدالت، وحدت ان...
متن کاملالگوی «مقاومت اسلامی» مبتنیبر انسانشناسی علامه طباطبایی و شهید مطهری
این مقاله به دنبال ارائۀ الگویی از مقاومت اسلامی مبتنیبر مبانی انسانشناختی علامه طباطبایی و شهید مطهری است. اهمیت این موضوع از آنجاست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح منطقهای، گفتمانی به اسم مقاومت نمود پیدا کرد اما کمتر از بُعد انسانشناسی فلسفی به آن پرداخته شده است. این مقاله به روش اسنادی، مباحث انسانشناختی را در پرتو نظریۀ اعتباریات در آثار این دو فیلسوف معاصر بررسی کرده است، سپس بر...
متن کاملنقد و بررسی نسبیگرایی اخلاقی از منظر علامه طباطبایی
علامه طباطبایی در المیزان، روایتی از نسبیگرایی اخلاقی را مطرح کرده، به نقد و بررسی آن میپردازد؛ نسبینگریای که به هیچ اصل اخلاقی جهانشمولی باور ندارد و اخلاق را تابع اهداف و شرایط متغیر اجتماعی و فرهنگی میداند. پرسش پایة این جستار این است: علامه طباطبایی چگونه و بر پایة چه پایگاه فکریای نسبینگری اخلاقی را نقد میکند؟ دستاورد پژوهش حاضر این است که علامه سه نوع مغالطه را در ادعای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023